Hva er skeiv frigjøring?
Målet med artikkelen var, som tittelen antyder, å utvikle en kristen argumentasjon for «homofil frigjøring». På 1970-tallet ble begrepet «homofil» brukt omtrent på samme måte som ordet «skeiv» brukes i dag og omfattet flere grupper enn homofile menn. For Moxnes handlet skeiv frigjøring ganske enkelt om frihet til å kunne tjene andre mennesker i kjærlighet – og la seg tjene av andre mennesker. Det er dette som er kjernen i hva det vil si å være et Guds barn, ifølge Moxnes. Det forutsetter likevel at skeive blir akseptert som mennesker på lik linje med andre mennesker, med hele seg og sitt liv.
Jesus som utgangspunkt
Når Moxnes skal utvikle en kristen argumentasjon for skeiv frigjøring, tar han utgangspunkt i Jesus Kristus. Moxnes skriver at når «evangeliet om Jesus Kristus slår ned i det livet vi lever, i den virkeligheten vi befinner oss (…) da ser vi at evangeliet skaper et nytt menneskesyn!». Jesus møtte mennesker som var undertrykket av sykdom og synd; maktovergrep og fordommer. I møte med disse menneskene helbredet han dem fra sykdom, tilga dem synd; frigjorde dem fra undertrykkelse og ga dem verdighet. Hvis kristne ønsker å følge Jesus må de også bidra i hans arbeid for Guds rike, for alle menneskers frigjøring, inkludert skeives frigjøring fra undertrykkelse.
Hva med Paulus?
Enkelte vil innvende at Bibelen fordømmer skeivt samliv. Halvor mener derimot at Paulus’ kritikk av skeivt samliv må forstås som et resultat av hans kulturelle og historiske kontekst. Uten innsikt i denne konteksten forblir Paulus’ ord meningsløse og budskapet blir menneskefiendtlig. Moxnes skriver at Paulus levde innenfor en jødisk tradisjon. Innenfor denne tradisjonen ble skeiv seksualitet sett på som en trussel mot gudstroen fordi den ble forbundet med andre religioner og samfunnsformer, med utslag som f.eks. prostitusjon. Moxnes hevdet derfor at Paulus egentlig ikke omtaler mennesker i det hele tatt, men heller stereotypiske bilder av avgudsdyrkere.
Evangeliske sprekker
Innimellom skimter Moxnes likevel evangeliske sprekker i Paulus’ brev, som når han skriver at «her er ikke jøde eller greker, her er ikke slave eller fri, her er ikke mann og kvinne». For Halvor viser slike formuleringer hvordan evangeliet kan slå gjennom de historiske og kulturelle båndene som fanger oss alle i vår egen tid og vårt eget ståsted. På tross av Paulus’ ord om kvinners underordning og slaveriets legitimitet, mente Moxnes å kunne skimte noe av evangeliets radikale impulser i Paulus’ skrifter.
Hele mennesket
Moxnes’ Jesus-sentrerte lesning av Bibelen førte ham frem til å anerkjenne skeives kjærlighet og samliv som verdifullt. Han kritiserer kirkeledere som skiller mellom legning og praksis. Moxnes argumenterer for at det å være menneske også innebærer å være et seksuelt menneske. Derfor blir det meningsløst å skulle akseptere ett aspektet ved skeives liv («legning»), men ikke andre («praksis»). Skeiv frigjøring handler om å bli akseptert og elsket for den man er – som et helt menneske – på lik linje med andre mennesker. Først da kan skeive få mulighet til å tjene sin Gud og sin neste i kjærlighet.
Du kan lese hele artikkelen HER