10 bibeltekster skeive kristne ofte får spørsmål om
Vi i Skeivt kristent nettverk leser Bibelen på forskjellige måter og er ikke alltid enige om hvordan alt skal tolkes. Vi er likevel enige om at Bibelen ikke står i veien for at skeive kan være den de er og elske hvem de vil. Under gir vi noen korte kommentarer til noen bibeltekster som skeive kristne ofte får spørsmål om.
Første Mosebok 1
Noen kristne bruker skapelsesberetningen for å argumentere for at Gud bare skapte to kjønn og at ekteskapet er forbeholdt én mann og én kvinne. Det er imidlertid ikke det fortellingen handler om. Fortellingen om hvordan Gud skapte Adam og Eva, og førte dem sammen, er ikke en presentasjon av en generell ekteskapsteologi. I stedet skal skapelsesberetningen gi en forklaring på menneskehetens og verdens opprinnelse (Apg 17,26-28). Vi i Skeivt kristent nettverke mener derfor denne teksten ikke er et godt utgangspunkt for å utvikle en generell ekteskapsteologi. Vi mener heller ikke skapelsesberetningen er relevant i diskusjonen om kjønnsmangfold. Vi i Skeivt kristent nettverk mener at skapelsesberetningen fanger det menneskelige kjønnsmangfoldet like lite som fortellingen fanger nyansene mellom natt og dag, land og hav, måne og sol. Vi vet at det finnes skumring, sump og kometer, selv om ikke Første Mosebok forteller oss det.
Første Mosebok 19, 1-26
Noen kristne bruker fortellingen om Guds ødeleggelse av Sodoma og Gomorra for å argumentere for at Gud fordømmer skeiv kjærlighet og samliv. Fortellingen om Sodoma og Gomorras ødeleggelse handler imidlertid ikke om skeiv kjærlighet og samliv. Hvis mobben som krevde å få sin vilje med englene var skeive, hadde det vært meningsløst for Lot å tilby mobben sine døtre i stedet for englene. Fortellingen handler i stedet om hovmodighet og manglende gjestfrihet. Folkemengdens krav om å få sin vilje med englenes, var et voldtektsforsøk, ikke en invitasjon til et romantisk samleie. Voldtekt var i antikken en utbredt måte å ydmyke fiender. Flere steder i Bibelen omtales syndene som preget disse byene og da nevnes ikke homoseksualitet med ett eneste ord (se f.eks. Amos 4,1-11; Esek. 16,49; Matt 10,15; Luk 10,12). Vi i Skeivt kristent nettverke mener denne teksten ikke er relevant i dagens diskusjon om skeiv kjærlighet og samliv.
Tredje Mosebok 18,22
Noen kristne mener at forbudet mot sex mellom menn i dette verset fortsatt er gyldig for dagens kristne. De fleste kristne er imidlertid enige om at Moseloven ikke lenger gjelder for kristne (se Rom 10,4; Gal 3,23-25; Ef 2,15). Tredje Mosebok er hovedsakelig opptatt av rituell renhet, særlig knyttet til tempeltjenesten. Det 18. kapittelet er spesifikt opptatt av at israelittene skulle opptre på en måte som klart skilte dem fra folkeslagene rundt dem (3 Mos 18,3 og 3 Mos 18,30). Det er nærliggende å tro at dette verset handler om tempelprostitusjon hos folkeslagene i israelittenes nærområder. Bruken av det hebraiske ordet toevah (oversatt til norsk som «avskyelig») peker også i retning av at forbudet handler om rituell urenhet eller avgudsdyrkelse (se f.eks 5 Mos 7,26; 5 Mos 12,31; 5 Mos 17,1). Vi i Skeivt kristent nettverk mener denne teksten ikke er relevant i dagens diskusjon om skeiv kjærlighet og samliv.
Tredje Mosebok 20,13
Noen kristne mener at forbudet mot sex mellom menn i dette verset fortsatt er gyldig for dagens kristne, selv om de fleste kristne er enige om at Moseloven ikke lenger gjelder for kristne (se Rom 10,4; Gal 3,23-25; Ef 2,15). Som nevnt i kommentaren til 3 Mos 18,22, handler også denne teksten sannsynligvis om rituell urenhet (se f.eks. bruken av toevah (oversatt til norsk som «avskyelig») i 5 Mos 23,18; 1 Kong 14,24; Jer 32,35). Til forskjell fra 3 Mos 18,22, fastsetter dette verset dødsstraff for menn som ligger med menn. Hvis noen mener at dette verset fortsatt er gyldige for kristne i dag, må nødvendigvis kravet om dødsstraff for menn som har ligger med menn også være gyldig. Heldigvis er det få kristne som mener det i dag. Vi i Skeivt kristent nettverke mener denne teksten ikke er relevant for kristne i dagens diskusjon om skeiv kjærlighet og samliv.
Dommerne 19
Noen kristne mener at fortellingen om ugjerningen i Gibea handler om skeivt samliv og fortellingen betraktes gjerne som en paralleltekst til fortellingen om Guds ødeleggelse av Sodoma og Gomorra (1 Mos 19,1-26). Denne fortellingen er imidlertid ikke en fortelling som på noen som helst måte handler om skeiv kjærlighet eller samliv. Det er i stedet en brutal fortelling om en grov gruppevoldtekt av en forsvarsløs kvinne som ender på fatalt vis. Fortellingen viser med all tydelighet at mobben ikke besto av skeive menn som forsøkt å invitere til romantisk samleie, men tvert imot søkte å skjende og ydmyke gjesten. Fortellingen om ugjerningen i Gibea bekrefter at voldtekt var en måte å ydmyke fiendene sine på i antikken. Vi i Skeivt kristent nettverke mener denne teksten ikke har noen relevans for dagens diskusjon om skeiv kjærlighet og samliv.
Evangeliet etter Matteus 19,3-9 og Evangeliet etter Markus 10,2-12
Noen kristne mener at Jesu ord i disse tekstene definerer og begrenser ekteskapet til forhold mellom én mann og én kvinne. Likevel er det åpenbart at denne teksten ikke er et forsøk på å presentere en systematisk eller generell ekteskapsteologi. I disse versene besvarer i stedet Jesus et konkret spørsmål fra fariseerne om skilsmisse (Matt 19,3.7; Mark 10,2). I sitt tilsvar skjerper Jesus inn Moselovens regulering av skilsmisse på en måte som de fleste kristne i dag ikke følger (Matt 19,8-9; Mark 10,9-12). Poenget i dette svaret er å styrke kvinners rettigheter i ekteskapet. Jesus var for øvrig ingen stor tilhenger av ekteskapet overhode, men anbefalte i stedet seksuell avholdenhet (Matt 19,11). Det samme gjorde Paulus (1 Kor 7,7-9). Vi i Skeivt kristent nettverk mener derfor at disse ordene har lite relevans for dagens debatt om skeiv kjærlighet og samliv.
Paulus’ brev til romerne 1,24-27
Noen kristne bruker Paulus’ omtale av utukt mellom personer av samme kjønn i dette kapittelet til å fordømme skeiv kjærlighet og samliv. I dette kapittelet beskriver imidlertid Paulus det han oppfattet som tydelige tegn på avgudsdyrkelse. Paulus argumenterer for at manglende tro på Gud fører til mange alvorlige laster, og han nevner også flere konkrete laster han har observert blant avgudsdyrkere. På Paulus’ tid var det utbredt blant folkeslagene rundt Middelhavet med tempelprostitusjon mellom personer av samme kjønn, og sex mellom eldre menn og unge gutter var også allment akseptert. I denne konteksten er det ikke overraskende at Paulus kommer med en generell fordømmelse av disse praksisene. Paulus hadde neppe kjennskap til likekjønnede romantiske relasjoner mellom likeverdige partnere, slik skeiv kjærlighet og samliv praktiseres i dag. Vi i Skeivt kristent nettverk mener derfor disse versene har liten relevans for skeiv kjærlighet og samliv slik vi i dag kjenner det.
Paulus’ første brev til korinterne 6,9
Noen kristne bruker verset for å argumentere for at personer som har sex med noen av samme kjønn ikke kan bli frelst. I verset bruker Paulus to ord som teologer fortsatt diskuterer betydningen av: De greske ordene arsenokoitais (oversatt til norsk som «menn som ligger med menn») og malakoi (oversatt til norsk som «de som lar seg styre av driftene»). Ordet arsenokoitais refererer sannsynligvis til en form for samleie mellom menn, men malakoi har i seg selv ingen seksuelle konnotasjoner og ble tidligere oversatt mer bokstavelig til norsk som «bløtaktig». På bakgrunn av den kulturelle og historiske konteksten som disse ordene ble skrevet i, mener stadig flere teologer at ordene mest sannsynlig refererer til prostitusjon, seksuelle overgrep eller den hellenistiske skikken hvor eldre menn hadde sex med yngre gutter. Vi i Skeivt kristent nettverk mener uansett at disse ordene har lite relevans i dagens debatt om skeiv kjærlighet og samliv.
Paulus’ første brev til Timoteus 1,10
Noen kristne bruker dette verset for å argumentere for at personer som har sex med noen av samme kjønn ikke kan bli frelst. Igjen bruker Paulus det ellers ukjente begrepet arsenokoitais (oversatt til norsk som «menn som ligger med menn»). Selv om vi skulle akseptere denne oversettelsen, er det avgjørende å forstå den historiske og kulturelle konteksten for dette utsagnet. Sex mellom personer av samme kjønn foregikk først og fremst innenfor rammene av tempelprostitusjon eller mellom eldre menn og unge gutter. Sistnevnte ble ofte kjennetegnet av det vi i dag ville omtalt som seksuelle overgrep. Paulus nevner «menn som ligger med menn» i sammenheng med «dem som driver hor» og «dem som driver med menneskehandel», noe som styrker tolkningen om at Paulus siktet til prostitusjon eller seksuelt misbruk. Vi i Skeivt kristent nettverk mener derfor at disse ordene har lite relevans i dagens debatt om skeiv kjærlighet og samliv.
Judas’ brev 1,5-7
Noen kristne bruker Judas’ omtale av «hor» og «unaturlige lyster» i dette brevet for å hevde at Judas her bekrefter at fortellingen fra 1 Mos 19 om ødeleggelsen av Sodoma og Gomorra handler om Guds straff over skeive. I disse versene fordømmer Judas ugudelige medlemmer av menigheten. Selv om det er noe uklart hva Judas refererer til med formuleringen «hor» og «unaturlige lyster», er det ut ifra konteksten sannsynlig at de unaturlige lystene Judas sikter til i dette verset handler om samliv mellom mennesker og engler (med referanse til 1 Mos 6,2.4, eksplisitt omtalt som samliv mellom engler og mennesker i den apokryfe Henoks bok 6-16). Dermed kan sammenligningen med Sodoma og Gomorra forstås som en fordømmelse av unaturlig samleie mellom engler og mennesker. Vi i Skeivt kristent nettverk mener uansett at disse ordene har lite relevans i dagens debatt om skeiv kjærlighet og samliv.
Bibeltekster som betyr mye for skeive kristne:
Vi i Skeivt kristent nettverk leser Bibelen på forskjellige måter og er ikke alltid enige om hvordan alt skal tolkes. Mange av oss blir likevel styrket i troen eller finner inspirasjon i de mange vakre og vise fortellingene vi kan lese i Bibelen. Under presenterer vi noen av de tekstene som har betydd mye for mange av oss.
Første Mosebok 1,26-27
26 Gud sa: «La oss lage mennesker i vårt bilde, så de ligner oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.» 27 Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, som mann og kvinne skapte han dem.
Mange av oss i Skeivt kristent nettverk tror at alle mennesker er skapt i Guds bilde. Grunnleggende sett innebærer dette gudsbildet at hvert enkelt menneske har en unik plass i Guds skaperverk og har en uendelig verdi i Guds øyne. Å være skapt i Guds bilde innebærer ikke at vår fysiske kropp og menneskelige egenskaper reflekterer Guds vesen og egenskaper. Derimot innebærer gudsbildet at vi har evne til å etablere dypt meningsfulle relasjoner mellom hverandre, og med Gud; vi er gitt fri vilje og gitt en samvittighet som gjør oss i stand til å skille ondt fra godt (Rom 2,14-16). Vi i Skeivt kristent nettverk mener derfor at skeive, på samme måte som alle andre mennesker, er skapt i Guds bilde, med en unik plass i skaperverket, en uendelig verdi i Guds øyne og med en mulighet til å etablere dypt meningsfulle relasjoner med medmennesker, vår livsledsager og med Gud.
Første Mosebok 2,18
18 Da sa Herren Gud: «Det er ikke godt for mennesket å være alene. Jeg vil lage en hjelper av samme slag.»
Mange av oss i Skeivt kristent nettverk tror at Gud ikke ønsker at noe menneske skal være tvunget til å være alene. I stedet forstår vi dette verset slik at Gud ønsker at alle mennesker skal få mulighet til å etablere dype og meningsfulle relasjoner med andre mennesker, inkludert romantiske relasjoner. Uavhengig av seksualitet eller kjønnsidentitet fortjener alle mennesker muligheten til å finne en livsledsager. Viktigheten av en livsledsager kommer også tydelig til uttrykk i Fork 4,9-12: «Det er bedre å være to enn én; de får lønn for sitt strev. For om de faller, kan den ene hjelpe den andre opp (…) Når to ligger sammen, blir de varme, men hvordan kan den som ligger alene, holde seg varm? Om én blir overvunnet, kan to holde stand». Vi i Skeivt kristent nettverk mener derfor at Gud velsigner skeive ekteskap på samme måte som heterofile ekteskap.
Rut 1,16-17
16 Men Rut svarte: «Ikke tving meg til å forlate deg og vende tilbake, for:
Dit du går, vil jeg gå, og hvor du bor, vil jeg bo.
Ditt folk er mitt folk, og din Gud er min Gud.
17 Der du dør, vil jeg dø, og der vil jeg begraves.
Måtte Herren la det gå meg ille både nå og siden
hvis noe annet enn dødenskal skille meg fra deg!»
Mange av oss i Skeivt kristent nettverk har latt seg inspirere av den selvoppofrende kjærligheten mellom de to kvinnene Rut og Noomi, ikke minst Ruts kjærlighetserklæring: «Dit du går, vil jeg gå, og hvor du bor, vil jeg bo. Ditt folk er mitt folk, og din Gud er min Gud» (Rut 1,16). Selv om relasjonen mellom Rut og Noomi sannsynligvis ikke var av en romantisk eller erotisk karakter, er dette en sjelden skildring av et nært og intimt forhold mellom to kvinner i Bibelen. Derfor har mange skeive latt seg inspirere av den sterke kjærligheten mellom disse sterke bibelske karakterene. På denne måten har Rut og Noomi blitt et viktig symbol for mange skeive kristne. Vi i Skeivt kristent nettverk vil derfor løfte frem fortellingen om Rut og Noomi som en inspirerende fortelling om trofasthet og kjærlighet mellom personer av samme kjønn.
Første Samuelsbok 18,1 og Andre Samuelsbok 1,26
Første Samuelsbok 18,1: Da David hadde snakket med Saul, ble Jonatan nær knyttet til David, og han fikk ham så kjær som sitt eget liv.
Mange av oss i Skeivt kristent nettverk kjenner seg igjen i den inderlige kjærligheten mellom David og Jonatan som skildres i Samuels første og andre bok. Selv om det er uklart om forholdet mellom disse to faktisk var av en romantisk eller erotisk karakter, er Davids kjærlighetserklæring til Jonatan og det nære forholdet mellom disse to bibelske karakteren blitt viktige for mange skeive kristne. Grunnen er fortellingens sjeldne evne til å reflektere skeives romantiske erfaringer. Mange skeive kan kjenne seg igjen i forholdet og i fordømmelsen som relasjonen ble møtt med fra Jonatans far, Saul (1 Sam 20,30-34). Kjærligheten mellom David og Jonatan har også blitt sett på som et eksempel til etterfølgelse for mange skeive par, og de har derfor blitt et viktig symbol for mange skeive kristne. Vi i Skeivt kristent nettverk vil løfte frem fortellingen om David og Jonatan som en inspirerende fortelling om lojalitet og kjærlighet.
Evangeliet etter Matteus 19,10-12
10 Disiplene sa da til ham: «Er det slik mellom mann og kvinne, er det bedre ikke å gifte seg.» 11 Men han svarte: «Dette er noe ikke alle kan ta til seg, men bare de som det er gitt. 12 For det finnes evnukker som ble unnfanget slik i mors liv, det finnes evnukker som er kastrert av mennesker, og det finnes evnukker som har kastrert seg selv for himmelrikets skyld. La den som kan, ta dette til seg.»
Mange av oss i Skeivt kristent nettverk tror at Gud har skapt og anerkjenner det menneskelige kjønnsmangfoldet. Mange av oss leser Jesu ord i disse versene som en anerkjennelse av personer som av ulike årsaker og på ulike måter bryter med samfunnets kjønnsnormer. Denne anerkjennelsen reflekterer også i forsvaret av evnukker slik det er formulert i andre bibeltekster (Jes 56,3–8; Apg 8,26-40), og stadfester dermed at Gud også har omsorg for dem som bryter med samfunnets normer for kjønn. Selv om antikkens mennesker ikke hadde en moderne forståelse av kjønn, fantes det likevel personer som brøt med samfunnets strenge forventinger til manns- og kvinnerollen. Vi i Skeivt kristent nettverk mener derfor disse versene formidler et tydelig forsvar for de av oss som bryter med samfunnets kjønnsnormer.
Evangeliet etter Matteus 22,36-40
36 «Mester, hvilket bud er det største i loven?» 37 Han svarte: «‘Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.’ 38 Dette er det største og første budet. 39 Men det andre er like stort: ‘Du skal elske din neste som deg selv.’ 40 På disse to budene hviler hele loven og profetene.»
Mange av oss i Skeivt kristent nettverk tror at hele Guds lov kan oppsummeres i det dobbelte kjærlighetsbudet om å elske Gud av hele vår sjel og all vår forstand, og vår neste som oss selv. Gud er kjærlighet (1 Joh 4,8) og Guds forventing til oss mennesker er ganske enkelt at vi skal elske hverandre slik Gud har elsket oss (Joh 13,34). Bibelen lærer oss at kjærligheten skjuler en mengde synder (1 Pet 4,8), mens den som mangler kjærlighet ikke kan gjøre noe godt for Gud eller våre medmennesker (1 Kor 13,1-3). Mange av oss i Skeivt kristent nettverk mener derfor at det fremst kjennetegnet på en kristen er at man lever et liv drevet av kjærlighet til Gud og vår neste.
Evangeliet etter Markus 2,23-28
23 En gang Jesus gikk langsmed kornåkrene på sabbaten, begynte disiplene å plukke aks der de gikk. 24 Da sa fariseerne til ham: «Se der! Hvorfor gjør de det som ikke er tillatt på sabbaten?» 25 Han svarte: «Har dere aldri lest hva David gjorde den gang han var i nød og både han og mennene hans sultet? 26 Han gikk inn i Guds hus, den gang Abjatar var øversteprest, og spiste skuebrødene, som ingen andre enn prestene har lov til å spise. Han ga også til dem som var med ham.» 27 Og Jesus sa til dem: «Sabbaten ble til for mennesket, ikke mennesket for sabbaten. 28 Derfor er Menneskesønnen herre også over sabbaten.»
Mange av oss i Skeivt kristent nettverk tror at Guds bud er gitt til oss for at de skal tjene til det beste for oss mennesker. Guds bud skal verne de marginaliserte og utsatte i samfunnet og fremme kjærlighet mellom mennesker (1 Joh 4,8). Fortellingen om Jesus som går gjennom en kornåker på sabbaten sammen med disiplene sine og plukker aks, er et godt eksempel på det (Mark 2,23-28). Da Jesus ble beskyldt for å bryte Guds bud, svarte han at «Sabbaten ble til for mennesket, ikke mennesket for sabbaten». Når gamle forbud (f.eks. 3 Mos 18,22 og 3 Mos 20,13) ikke lenger er nyttige og gode, kan Gud oppheve tidligere lover (se f.eks. Apg 10,9-16). Vi i Skeivt kristent nettverk mener derfor at tidligere fordømmelser av tempelprostitusjon eller seksuelle overgrep mellom personer av samme kjønn verken er relevante eller nyttige i dagens debatt om skeive kjærlighet og samliv.
Evangeliet etter Lukas 4:16-22
Han kom også til Nasaret, hvor han var vokst opp, og på sabbaten gikk han inn i synagogen, slik han pleide. Da han reiste seg for å lese, rakte de ham profeten Jesajas bok. Han åpnet bokrullen og fant stedet der det står skrevet: Herrens Ånd er over meg, for han har salvet meg til å forkynne et godt budskap for fattige. Han har sendt meg for å rope ut at fanger skal få frihet og blinde få synet igjen, for å sette undertrykte fri og rope ut et nådens år fra Herren. Så rullet han bokrullen sammen, rakte den til synagogetjeneren og satte seg. Alle i synagogen stirret spent på ham. Han begynte da med å si: «I dag er dette skriftordet blitt oppfylt mens dere hørte på.» Alle roste ham og undret seg over nådeordene som kom fra hans munn. «Er ikke dette Josefs sønn?» spurte de.
Mange av oss i Skeivt kristent nettverk tror at evangeliet innebærer et godt budskap om frigjøring fra undertrykkelse (Matt 5,6). Vi vet at Gud har fredstanker med oss og at han søker å gi oss fremtid og håp (Jer 29,11). Det får vi bekreftet gjennom hele Bibelen, når Gud gang på gang står på de svakes, undertryktes og utstøttes side (Luk 7, 36-50), enten det er enker og farløse, innflyttere og fattige (Sak 7,10), israelittene som led under slaveriet i Egypt (2 Mos 3,7) eller kvinnen som ble grepet i ekteskapsbrudd (Joh 8,2-11). Denne overbevisningen gjør at vi kan hvile i troen på en Gud som forstår våre liv, går sammen med oss gjennom livets gleder og sorger, og står sammen med oss i kampen for frigjøring og fra undertrykkelse. Vi i Skeivt kristent nettverk mener alle kristne må bidra i arbeidet for større rettferdighet i verden.
Evangeliet etter Johannes 16,12
12 Ennå har jeg mye å si dere, men dere kan ikke bære det nå.
Mange av oss i Skeivt kristent nettverk tror at Gud mange ganger og på mange måter har talt til oss mennesker (Hebr 1,1). I vår tid er Bibelen en unik kilde til kunnskap om Gud (2 Tim 3,16). Likevel sa Jesus at han hadde mer å fortelle disiplene sine – et budskap disiplene ennå ikke kunne bære (Joh 16,12-13). For å veilede disiplene skulle de få Den hellige ånd. Mange av oss i Skeivt kristent nettverk tror at Bibelen ikke inneholder en eksplisitt anerkjennelse av skeives identitet, kjærlighet og samliv fordi de bibelske tekstene ble skrevet i en tid da folk ganske enkelt ikke var klare til å ta imot et slikt budskap. Mange av oss i Skeivt kristent nettverk tror at Den hellige ånd i dag er virksom og veileder oss til hele sannheten (Joh 16,13) om at Gud anerkjenner og elsker alle skeive.
Paulus’ brev til romerne 10,9
9 For hvis du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst.
Mange av oss i Skeivt kristent nettverk tror at hver den som med sin munn bekjenner at Jesus er Herre og i sitt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, skal bli frelst. Vi vet at Gud ønsker at alle skal bli frelst (1 Tim 2,4) og at Gud ikke gjør forskjell på folk (Apg 10,34; Rom 2,11; Gal 3,26-28), men i stedet ser til den enkeltes hjerte (1 Sam 16,7; Sal 7,10). Vi er sikre på at verken død eller liv, verken engler eller krefter, verken det som nå er eller det som kommer, eller noen makt, verken det som er i det høye eller i det dype, eller noen annen skapning kan skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus (Rom 8,38-39). Vi i Skeivt kristent nettverk mener derfor at den kristne troen er tilgjengelig for alle mennesker, uavhengig av seksualitet og kjønnsidentitet (Jes 55,1).
Bibeltekstene i boksene er fra Bibel 2024 © Bibelselskapet