I Apostlenes gjerninger kan vi lese at apostelen Filip ble beordret av en engel om å dra av sted på veien fra Jerusalem til Gaza. På denne øde veien møtte han en etiopisk evnukk og embetsmann hos dronning Kandake. Embetsmannen hadde vært i Jerusalem for å tilbe og var på vei hjem. Han satt i vognen sin og leste i Jesajas’ bok da Filip spurte ham: «Forstår du det du leser?» (Apg 8,31). Den etiopiske embetsmannen svarte at han ikke gjorde det. Han ba Filip forklare teksten for ham. Filip forkynte da evangeliet om Jesus Kristus, og etiopieren ba om å bli døpt. De gikk ned i en vannkilde, og Filip døpte ham.
Det som er interessant med denne historien fra et skeivt perspektiv er at embetsmannen identifiseres som en evnukk. Professor i teologi Sean D. Bruke skriver at de fleste lesere i antikken ville gjenkjent den etiopiske embetsmannen som en hoffevnukk. Dette var en person som hadde blitt kastrert før puberteten med sikte på å tjenestegjøre ved et kongelig hoff, ofte for kvinnelige medlemmer av hoffet. På grunn av kastreringen utviklet evnukkene ikke typiske maskuline kjennetegn, som skjeggvekst og en mørkere stemme. I stedet beholdt de en lysere stemme og fikk ofte en mer feminin kroppsform. Derfor ble evnukker enten betraktet som verken mann eller kvinne, både mann òg kvinne eller som en slags tredje kjønnskategori. Ifølge professor Bruke ble evnukker på grunn av sitt uklare kjønnsuttrykk i jødiske sammenhenger betraktet som urene, og evnukker hadde derfor ikke adgang til tempelet.
Når Apostlenes gjerninger forteller oss at Gud sendte Filip til den etiopiske embetsmannen lærer vi at evangeliet er for alle – uavhengig av kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk eller nasjonalitet. På samme måte som Jesus (Matt 19,10-12) bekrefter derfor denne fortellingen at også evnukker – mennesker som bryter med samfunnets kjønnsnormer – også er en del av Guds rike. Dermed er fortellingen om den etiopiske embetsmannen et sterkt vitnesbyrd om at Guds nåde og kjærlighet til alle mennesker kjenner ingen grenser, og at ingen kirke kan nekte transpersoner, ikke-binære, intersex eller kjønnskreative en plass i sitt fellesskap.
Kilde:
Burke, S. D. (2022). Acts of the Apostles. I M. West og R. E. Shore-Goss (red.), The Queer Bible Commentary (s. 584-601). SCM Press.
Aarflot, C. H. (2019). Innledning til Apostlenes gjerninger. I I. Mongstad-Kvammen (red.), Studiebibelen: Bibelen i 2011-oversettelse med introduksjoner og kommentarer (s. 1029-1033). Verbum.