På fruktene skal dere kjenne dem

Det kan være vanskelig å følge med i de teologiske debattene om skeiv seksualitet og kjønnsidentitet. Kristne med dyp innsikt i Bibelen og inderlig omsorg for sine medmennesker argumenterer på en overbevisende måte for ulike syn. Hvordan kan man da bedømme hvem som har rett?

Én måte å vurdere standpunktene på er å bedømme hvilke frukter de fører til. Det var faktisk Jesus som først lærte disiplene sine at de skulle bedømme enhver lære med utgangspunkt i hvilke frukter de bærer. Jesus minnet dem om at «et godt tre bærer god frukt, et dårlig tre bærer dårlig frukt» (Matt 7,17). Så hvilke frukter bærer en anerkjennelse og en avvisning av skeives seksualitet og kjønnsidentitet?

Vi vet mye om fruktene som følget en teologi som avviser skeives seksualitet og kjønnsidentitet. Mens en religiøs tro for de fleste har flere positive helsegevinster, viser forskning at det motsatte kan være tilfelle for skeive. I løpet av de siste tiårene har flere forskere nemlig funnet at skeive barn og unge som vokser opp i menigheter med en avvisende holdning til skeive risikerer å oppleve alvorlige psykiske helseutfordringer. Sjansen for at skeive barn og unge i disse miljøene utvikler depresjon, suicidale tanker, forsøker å ta sitt eget liv eller faktisk tar sitt eget liv ser faktisk ut til å være høyere enn for den skeive befolkningen for øvrig. 

Forskningen er tydelig på at skeive barn og unge har behov for å bli akseptert og elsket av sine nærmeste. Skeive kristne har også behov for å integrere sine identiteter som både kristne og skeive. Forskerne peker på at de som klarer å utvikle en trygg identitet som skeive kristne ikke vil oppleve de samme psykiske helseutfordringene som beskrevet over. Å vokse opp i en menighet som forkynner at det ikke finnes noen motsetning mellom å være skeiv og kristen kan derfor bidra til at barn og unge utvikler en trygg og sunn identitet som skeive kristne.

Hvis vi skal følge Jesu råd om å bedømme enhver lære etter fruktene de bærer (Matt 7,17-18; Luk 6,43), er den naturlige konklusjonen at en teologi som pålegger skeive å undertrykke sin seksualitet eller kjønnsidentitet dypt problematisk. I stedet bør kristne omfavne sine skeive trossøsken, inkludere dem i menigheten, anerkjenne dem for den de er og stå opp for deres rettigheter. Dette er en lære som vi vet bærer gode frukter. 

Kilder:

Boscoe-Huffman, S., Hoffman, L., Knight, S. K., Hoffman, J., Peterson, B., & Galaska, D. (2008). Religious belief and perceptions of psychological health in LGBT individuals. 116th Annual Convention of the American Psychological Association. Pennsylvania State University.  

Goldbach, J., & Gibbs, J. (2013). Growing up Queer and Religious: A Quantitative Study Analyzing the Relationship between Religious Identity Conflict and Suicide in Sexual Minority Youth. In 141st AphA Annual Meeting and Exposition. University of Southern California.

Lefevor, G. T., Davis, E. B., Paiz, J. Y., & Smack, A. C. (2021). The relationship between religiousness and health among sexual minorities: A meta-analysis. Psychological Bulletin147(7), 647-666.

Lytle, M. C., Blosnich, J. R., De Luca, S. M., & Brownson, C. (2018). Association of religiosity with sexual minority suicide ideation and attempt. American Journal of Preventive Medicine54(5), 644-651.

 

Powered by Cornerstone