Hedningenes synder 2/3

Vi presenterer tre av Halvor Moxnes viktigste tekster om skeives liv og kjærlighet i lys av Bibelen. Dette andre innlegget handler om artikkelen «Hedningenes synder: Polemikken mot ‘homoseksualitet’ i Det nye testamente» som ble publisert i tidsskriftet Norsk teologisk tidsskrift i 1993. Halvor Moxnes er professor emeritus i Det nye testamentet ved Det teologiske fakultet ved Universitetet i Oslo og en internasjonalt anerkjent bibelforsker, med Paulus’ brever som sitt spesialområde. Moxnes har vært en viktig stemme i den skeive kristne bevegelsen i Norge i over 50 år. 

Bibelen er ingen oppslagsbok  

I artikkelen forklarte Moxnes at skeiv seksualitet er et moderne psykologisk og sosiologisk begrep og konsept som var totalt fremmed for Paulus og alle andre i Antikken. Selv om erotisk tiltrekning og seksuelt samliv mellom personer av samme kjønn alltid har forekommet i alle kulturer, har de sosiale formene og kulturelle oppfatningene knyttet til dette fenomenet variert mellom ulike kulturer gjennom tidene. Moxnes pekte på at Antikkens mennesker hadde en helt annen forståelse av sex mellom personer av samme kjønn og levde innenfor en samfunnsstruktur som skiller seg radikalt fra moderne samfunn. Derfor argumenterte Moxnes for at vi i dag ikke kan slå opp i Bibelen for å finne et svar på hvordan dagens mennesker skal forholde seg til skeiv seksualitet.  

Sex mellom personer av samme kjønn i Antikken

Moxnes skriver at hvis man vil forstå hva Paulus skriver om i sine brev, må man spørre seg selv hva det er Paulus reagerer på i sin samtid som får ham til å fordømme «menn som ligger med menn» og «kvinner som ga seg hen til unaturlig kjønnsliv». Forskningen viste at den mest utbredte formen for seksualitet mellom menn i Antikken var seksuelle forhold mellom eldre, frie menn og frie prepuberale gutter i bysamfunnenes borgerskap. Dette var forhold som var strengt regulert av en rekke juridiske retningslinjer og sosiale konvensjoner. Den unge gutten skulle f.eks. innta det man anså som en kvinnelig rolle, hvor det var en klar forventing om at han ikke selv skulle føle noe erotisk begjær eller nytelse. 

Lastekatalogene 

Paulus’ kritikk av sex mellom personer av samme kjønn blir i Korinterbrevet og Første Timoteus presentert i oppramsinger av en rekke synder som Paulus forbinder med hedenskap, ofte omtalt som «lastekatalogene». Moxnes’ viktigste innvending mot lastekatalogenes fordømmelse av sex mellom personer av samme kjønn er at disse tekstene fordømmer en stereotypi. Moxnes hevder at det ikke er noen fordømmelse av mennesker, men utelukkende av et abstrakt fenomen som jødene assosierte med hedenskap. Moxnes påpekte at denne oppramsingen av ulike synder som kjennetegnet hedningene ligner lite på den måten evangeliene forteller at Jesus møtte mennesker på. 

Stereotypier, ikke mennesker 

I sin analyse av Paulus’ ord i Romerbrevet skriver han at Paulus ikke betraktet sex mellom menn som et etisk problem i seg selv. I stedet bruker Paulus dette fenomenet som et eksempel på konsekvensene av å avvise kunnskap om Gud. Moxnes argumenterer for at Paulus i disse versene appellerer til utbredte fordommer i de hellenistisk-jødiske miljøene mot sex mellom personer av samme kjønn og knytter an til jødiske oppfatninger om kultisk renhet. Moxnes mener at Paulus’ egentlige poeng er å fordømme dem som velger falskhet og løgn i stedet for sannheten; avguder i stedet for Gud.  

Skeive kristne er ikke avgudsdyrkere 

Når skeive kristne har sex med personer av samme kjønn innenfor rammene av kjærlige, likeverdige og samtykkende relasjoner, er det ifølge Moxnes vanskelig å tolke disse handlingene som uttrykk for en avvisning av Gud. Ifølge Moxnes er hovedbudskapet i Paulus’ forkynnelse at alle mennesker er like. Selv om Paulus personlig kan ha ment at det er umulig å ha sex med personer av samme kjønn og samtidig erklære seg som kristen, hadde han selv foretatt et dramatisk brudd med jødisk lov da han begynte å forkynne til ikke-jøder. Dermed konkluderte Moxnes med at Paulus’ fordømmelse av sex mellom personer av samme kjønn ikke hadde relevans for dagens debatt om skeiv seksualitet.  

Første artikkel i serien kan du lese HER

Powered by Cornerstone