10 grunner til å endre syn

Den kjente baptistteologen og professoren i kristen etikk ved det baptistiske universitetet Mercer University i USA, David P. Gushee, har laget en liste over 10 grunner til at han endret syn på likekjønnet samliv. Her kan du lese en kort oppsummering av disse grunnene.

Du kan lese en utfyllende beskrivelse av hans 10 grunner HER 

  1. Han ble kjent med og glad i skeive kristne – og lærte om vår situasjon i skapet, sårede og forviste, mangfoldige og ofte helt fantastiske mennesker, som elsket Jesus til tross for en kirke som ikke har elsket oss.
  2. Han ble minnet om sin helt grunnleggende forståelse av Skriften som oppsummert i Johannes 3,16, og innså at han ikke har handlet som om den verden som Gud elsker så høyt også inkluderer skeive. 
  3. Han tok på alvor det økende gapet mellom den kulturelle aksepten av skeive og kristnes fordømmelse, og konkluderte med at kulturen faktisk lå nærmere evangeliets budskap om inkludering og kjærlighet. 
  4. Han sluttet å betrakte aksept av skeive som et tegn på manglende bibeltroskap eller kulturelt forfall og begynte i stedet å se på det som et tegn på at flere mennesker fikk ta del i evangeliet.
  5. Han ble bevisst at å være en vennlig, bibeltro kristen i praksis støttet opp om en kristendom som medførte forakt for skeive. I stedet måtte han begynne å passe på alle sauene han var satt til å gjete. 
  6. Han begynte å studere versene som «alle» snakker om, særlig Første Mosebok 1-2 og Romerne 1, med et åpent sinn. Han konkluderte med at skapelsesordenen beskrevet i disse versene reflekterer de fleste menneskers liv, men ikke alle menneskers liv. 
  7. Han husket på hvor mange ganger kristne tidligere hadde misforstått skapelsesberetningen på grunn av en bokstavelig lesning og derfor hevdet at Jorden bare er 6000 år gammel, avvist evolusjonsteorien og krevd at kvinner skulle underordne seg menn. 
  8. Han konkluderte med at beretningen om syndefallet i Første Mosebok 3 viser oss hvordan alle mennesker trenger, men likevel strever med å etablere trofaste og trygge samliv i en fallen verden. 
  9. Etter å ha studert ulike tolkninger av Romerne 1 konkluderte han med at Paulus’ fordømmelse av likekjønnet samliv er et retorisk grep som ikke handler om seksualitet, men om å slå ned på hovmod i den romerske menigheten. 
  10. Han innså endelig at hele den kristne etikken, som nestekjærlighet, den gylne regel og rettferdighet for undertrykte, måtte føre til en aksept og inkludering av skeive kristne.
Powered by Cornerstone